لوگو چیست ؟، لوگو به عنوان یک نشانه گرافیکی است که توسط طراحان گرافیکی طراحی می شود و حاوی پیام یک کسب و کار به صورت خیلی ساده است و در برگیرنده کل کسب و کار هدف می شود که جهت ارتباط بین کاربران و محصولات بکار می رود.
تاریخچه لوگو، در قرن هجدهم همزمان با انقلاب صنعتی که در آمریکا استارت خورد، تعداد تولید کنندگان زیاد شدند به همین ترتیب بیزینس من ها هم روز به روز بیشتر شدند و تعداد محصولات نیز روبه افزایش بود؛ در این میان مشکلی که وجود آمد تعدد محصولات بسیار زیاد بود و تعداد محصولاتی هم که وجود داشت بسیار به هم شبیه مشکلاتی را برای افرادی که سواد خواندن را نداشتند ایجاد کردند. اولین کاری که کردند تا این مشکل به گونه ای حل بشود و وجه تمایز بین کالا های مختلف مشخص شود استفاده از امضای هر شخص و تولید کننده بر روی بسته بندی کالا ها بود که تا حدودی مشکلات پیش رو برداشته شد و مصرف کنندگان کالا ها به این رویه عادت کردند و با اطلاعات بیشتری کالا های خود را تهیه می کردند در میان کلمه ای بنام لوگو و یا برند پدیدار شد که مردم طی چند سالی که گذشت اشکال مختلف معتبری که وجود داشت را به ذهن خود سپردند و خریدها با اطلاعات کافی انجام می شد. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه طراحی لوگو یا آرم رادیو فری پیک رو دنیال کنید و بصورت صوتی این آموزش را دنبال کنید. لطفا برای دیدن آموزش گفته شده بر روی لینک زیر کلیک کنید.
طراحی لوگو عموما به سه شکل مختلف انجام می شود (لوگو نوشتاری ، لوگو تصویری و لوگو نوشتاری و تصویری که ترکیبی از دو نمونه گفته شده است که عموما بیشتر لوگو های طراحی شده به روش سوم یعنی ترکسب شکل و نوشتار است.)
لوگو نوشتاری که به عنوان لوگو تایپ و یا ورد مارک شناخته می شود: در این روش عموما طراح با استفاده از طرح مورد نظر خود نوشته ای را خارج از فونت های ساخته شده طراحی می کند.
لوگو تصویری که همانطور که از اسم آن پیداست استفاده از تصویر خاصی است که پیام را به مخاطب با سرعت بیشتری انتقال دهد که اگر بخواهیم نمونه ای از این لوگو را برای شما بیان کنیم لوگو شرکت معروف آپل است. که در زیر میتوانید مشاهده کنید.
لوگو تصویری در این نوع طراحی ، طراح با استفاده از خلاقیت خود طرحی را طراحی می کند که با تصویر و حرف بتوانید به صورت خیلی راحت پیام خود را به مخاطبان خود انتقال دهد. به عنوان مثال می توانیم لوگو شرکت معروف نایک رو معرفی کنیم که در زیر می توانید آنرا مشاهده کنید.
حال که با لوگو و انواع آن آشنا شدیم باید بدنبال یافتن راهی برای طراحی لوگو حرفه ای داشته باشیم اما آیا این را می دانید که یک لوگو خوب چه ویژگی های می تواند داشته باشد؟؟ در ادامه به برخی از ویژگی های یک لوگو خوب را برای شما می آوریم که با استناد به آنها می توانید طرح خوب و حرفه ای را برای کسب و کار خود داشته باشد.
دوستان و همراهان عزیز فری پیک توجه داشته باشید که داشتن یک لوگو حرفه ای باید دارای ویژگی های بالا و برخی ویژگی هایی که در این جا مورد بحث ما نیست باشد. مهم ترین نقشی که لوگو می تواند داشته باشد که اصل طراحی یک لوگو هم هست انتقال پیام و مفهوم کسب و کار ماست که این مورد بسیار با اهمیت است. چون داشتن یک لوگو که به آسانی بتواند پیام های ما را به مخاطبانمان به صورت خیلی ساده منتقل کند دارای اصول گفته شده است.
طراحی لوگو حرفه ای باید با اصول گفته شده همخوانی داشته باشد. سئوالی که در اینجا به میان می آید چیست؟ این است که ما برای اینکه اصول حرفه ای و مهم گفته شده را بخواهیم پیاده کنیم به یک مهندس طراحی که طراح گرافیست ما می باشد نیازمندیم. اما آیا می دانید که یک طراح باید چه ویژگی های اولیه ای داشته باشد تا بتواند طرح شما را به موفقیت برساند؟؟؟
سواد کافی طراحی : طراحی لوگو و گرافیست شما باید با اصول طراحی یک لوگو آشنایی کافی داشته باشد و بتواند با علم خود هر طرحی را که شما به آن نیاز داشته باشید طراحی کند طوری که با اصول طراحی لوگو همخوانی داشته باشد، یکی از نقاط ضعف اکثر طراح ها این است که اصول طراحی را نمیدانند و خود را به عنوان یک طرحی لوگو به مخاطبان خود معرفی می کنند.
سخت کوش بودن: همیشه تلاش پایه موفقیت یک راه است که در اینجا می توانیم بگوییم که طراح هایی می توانند موفق تر باشند و طرح های ما را به نتیجه برسانند که دارای یک شور و اشتیاق کامل باشند و خسته نشوند. عموما روند طراحی برای کارفمایانی که سلیقه خاصی دارند یک کار بسیار وقت گیر و طاقت فرساست از این جهت که این دسته از عزیزان بدنبال طراحی عالی و منحصر به فرد هستند. که بنده هم بر این اعتقاد هستم که طراحی یک لوگو مساوی است با رضایت کامل طرف مقابل. که این مورد در برخی موارد به تنش موجود بین طراح و کارفما کشیده می شود.
درک عمیق موضوع مورد نظر: اینکه با توجه به گستردگی کسب و کارهای مختلف برخی از دوستان طراح هنوز فرق بین دو مساله و موضوع را نمی فهمند و اقدام به طراحی می کنند که این موضوع جالب نیست. برای اینکه ما یک لوگو پر محتوا و ساده و کاربر پسند داشته باشیم باید طراح ما موضوع کسب و کار و ویژگی های کار ما را به خوبی درک کند که در این میان با پدیده ای بنام رضایت و شناخت آسان کسب و کار روبرو شویم که نقش طراح در این میان بسیار پررنگ است.
برای آشنایی بهتر با ویژگی های طراحی لوگو موفق و حرفه ای لطفا آموزش زیر از رادیو فری پیک را دنیال کنید.
اما اینکه طراح خوبی داشته باشیم کافی است ؟؟؟ پاسخ به این سئوال جواب خیر را به مراه دارد زیرا پروسه طراحی داری طراح و کارفرما است که با همکاری تنگاتنگ میان طراح و کارفرما یک پروژه و یک طرح به موفیت می رسد.
در ادامه به برخی از ویژگی های یک کارفرمای حرفه ای میپردازیم.
هدف از طراحی لوگو ،ما باید در ابتدا به این سوال بپردازیم که چرا برای کسب و کار خودمان به لوگو نیاز داریم؟؟؟ در ابتدا به چرایی این مبحث باید پاسخ دهیم و چنان این هدف برای ما روشن باشد که به راحتی با طراح خود صحبت کنیم که نتیجه پایانی ایده آلی داشته باشیم.اگر سردرگم باشیم و بهترین طراح شهر هم دراختیار داشته باشیم به نتیجه ایده آلی دست پیدا نمی کنیم چون طراح براساس هدف و باور شما اقدام به طراحی می کند.
هزینه طراحی لوگو، مسئله ای که خیلی برای کارفرمایان عزیز مد نظر هست هزینه های طراحی هست که متاسفانه عمده کارفرمایان توقع دارند با مبلغی به عنوان مثال 50 هزار تومان یک لوگو حرفه ای داشته باشند و عموما برداشت آنها از هنر یک طراحی این است که وقت کافی برای انجام دادن این طرح انجام نشده و تنها 4 خط و دایره ای ایست که طراح طراحی کرده است. اما این درست نیست، شما لوگو شرکت آدیداس رو ببیند و یا نایک ، اپل و … طرح خیلی ساده ایست اما آیا هزینه ای برای طراحی این لوگو ها انجام نشده است. هدف کلی از این بحث صرفا گفتن این است که هزینه کردن در این مورد واقعا هزینه نیست چون ما برای آینده و اهداف سازمان خودمان هزینه ای را متقبل می شویم که با در نظر گرفتن همه جهات اصلا به چشم نمی آید و اینکه اگر به دنبال طرحاح های ارزان قیمت هستید که هزینه های اندکی پرداخت کنید توقع نداشته باشید شاهد یک لوگو حرفه ای باشید که بتواند نظرات مخاطبان خود را پاسخگو باشد.
طراحی لوگو حرفه ای جای بحث زیادی دارد که در اینجا به بررسی چند مورد از آن پرداختیم. دوستان و کاربران سایت فری پیک توجه کنید همیشه برای انجام یک کار طراحی به همه جهات توجه کافی داشته باشید. استفاده از لوگو های حرفه ای سایت فری پیک، دوستان عزیزی در این مورد صحبتی با ما داشتند که آیا استفاده از لوگو های آماده سایت فری پیک خوب است یا خیر. در پاسخ به این عزیزان گفتیم که استفاده از این لوگوها مشکلی ندارد اما این را در ذهن داشته باشید که باید کسب و کار خودتان را به خوبی بشناسید و استفاده از لوگو های آماده سایت فری پیک مستلزم این است که بصورت ترکیبی عمل کنید و صرفا از یک طرح استفاده نکنید.
یکی از بحث های طراحی لوگو حرفه ای بحث خاص بودن لوگو هست که شما باید به این نکته توجه کافی داشته باشید. امیدواریک که مطلب گفته شده اطلاعات خوبی را به شما منتقل کرده باشد و اگر می خواهید یک لوگو داشته باشید حتما حتما از توصیه ها و نکات گفته شده استفاده کنید تا شاهد این باشید که یک لوگو حرفه ای داشته باشید.